یک گروه بین‌المللی از محققان برای اولین بار موفق به تهیه اطلس کامل سلولی مغز یک پستاندار شده‌اند. این پیشرفت می‌تواند موجب ابداع درمان‌های دقیق برای اختلالات مغزی شود.

آوای یونس ؛ این اطلس به عنوان نقشه‌ای برای مغز موش عمل می‌کند که نوع، موقعیت و اطلاعات مولکولی بیش از ۳۲ میلیون سلول را توصیف کرده است و اطلاعاتی درباره اتصالات بین این سلول ها ارائه می‌دهد.

موش متداول‌ترین مدل آزمایشی از میان مهره‌داران (vertebrate) در تحقیقات علوم عصبی (نوروساینس) است و این نقشه سلولی راه را برای شناخت گسترده‌تر مغز انسان – که می‌توان گفت نیرومندترین رایانه در جهان است – هموار می‌سازد.

این اطلس سلولی همچنین پایه و اساسی به منظور ابداع نسل جدیدی از درمان‌های دقیق برای اختلالات مغزی فراهم می‌کند.
این یافته‌ها توسط ابتکار «برین» BRAIN Initiative در موسسه ملی سلامت (آمریکا) تامین اعتبار شده و در قالب ۱۰ مقاله در نشریه «نیچر» انتشار یافته است.

«جاشوا ای. گوردن» مدیر موسسه ملی سلامت عقلی می‌گوید: اطلس مغز موش موجب شده که سلول های مغزی پستانداران بطور بی‌سابقه‌ای مورد توجه و تمرکز قرار بگیرد و به پژوهشگران جزئیات مورد نیاز آنها برای شناخت کارکرد و بیماری‌های مغز انسان را می‌دهد.

این اطلس سلولی انواع سلول ها در هر منطقه از مغز موش و سازماندهی آنها در داخل آن مناطق مغز را توصیف می‌کند. این اطلس علاوه بر این همچنین یک کاتالوگ با جزئیات از رونویسی (transcriptome) سلول – مجموعه کامل بازخوانی ژن درون یک سلول – فراهم می‌کند که حاوی دستورالعمل‌هایی برای ساختن پروتئین‌ها و سایر محصولات سلولی است.

اطلاعات ساختاری، رونویسی و اپی‌ژنتیک (epigenetic) این اطلس در کنار هم یک نقشه بی سابقه از سازمان و تنوع سلولی در مغز موش فراهم کرده است.