معاون تحقیقات و فناوری دانشگاه علوم پزشکی گیلان، از برگزاری دوازدهمین کنگره کشوری سوختگی به میزبانی گیلان خبر داد و گفت: سوختگی بعد از تروما در سوانح جاده‌ای، یکی از معضلات کشور است.

آوای یونس ؛ رامیار فرزان از برگزاری دوازدهمین کنگره کشوری سوختگی به میزبانی گیلان خبر داد و اظهار کرد: این کنگره با حضور بزرگان، اساتید و دانشمندان با تجربه و متخصصان جوان رشته‌های جراحی پلاستیک ترمیمی، بیهوشی، روانپزشکی و… طی روزهای ۲ و ۳ خردادماه سال ۱۴۰۳ در تالار مرکزی رشت برگزار می‌شود.

وی با بیان اینکه کنگره مذکور به همت معاونت تحقیقات و فناوری دانشگاه علوم پزشکی استان گیلان و با همکاری انجمن جراحان پلاستیک و زیبایی و ایران، مرکز تحقیقات سوختگی دانشگاه علوم پزشکی ایران و مرکز تحقیقات سوختگی و پزشکی بازساختی گیلان برگزار می‌شود، تصریح کرد: ۱۵ اسفندماه سال ۱۴۰۲ آخرین مهلت ارسال مقالات به دبیرخانه کنگره است.

معاون تحقیقات و فناوری دانشگاه علوم پزشکی گیلان بیهوشی و مراقبت‌های ویژه در سوختگی، مدیریت بیماران سوختگی در اورژانس‌های پیش‌بیمارستانی، پرستاری در سوختگی، بازتوانی در سوختگی، هوش مصنوعی و یادگیری عمیق در سوختگی، جراحی‌های ترمیمی و زیبایی در سوختگی، مهندسی بافت و درمان‌های نوین در سوختگی و پزشکی بازساختی، دستاوردهای دانش بنیان در سوختگی و سلامت روان در سوختگی را از جمله محورهای این کنگره دانست و تصریح کرد: سوختگی بعد از تروما در سوانح جاده ای، یکی از معضلات کشور است.

این فوق تخصص جراحی پلاستیک ترمیمی و سوختگی با بیان اینکه کنگره سوختگی هر ساله برگزار می شود، عنوان کرد: سالانه ۳۰۰ هزار مورد سوختگی در کشور داریم که ۱۰ درصد آنها منجر به بستری می‌شود.

وی بیمارستان فوق تخصصی سوانح سوختگی ولایت رشت را یکی از مراکز سوختگی شمال کشور دانست و خاطرنشان کرد: این بیمارستان از یک تیم جراحی پلاستیک قوی از جمله یک فلوشیپ جراحی سوختگی و سه فوق تخصصی جراحی پلاستیک ترمیمی و سوختگی برخوردار است و از دی ماه سال گذشته تا دی ماه امسال حدود ۹۰۰۰ مورد سوختگی داشتیم که ۹۳۳ نفر بستری شدند.

فرزان آمار کشوری فوتی های ناشی از سوختگی را ۳۰۰۰ مورد در سال دانست و یادآور شد: سوختگی علاوه بر تحمیل مشکلات جسمی و حرکتی و روحی و روانی برای بیمار، هزینه‌های زیادی را بر اقتصاد کشور وارد می‌کند.

معاون علوم پزشکی گیلان هدف از برگزاری کنگره مذکور را ارائه راهکارهای جدید در پیشگیری و درمان سوختگی دانست و تصریح کرد: دانشگاه علوم پزشکی گیلان در سال جاری اقدام به تربیت فلوشیپ جراحی سوختگی کرده است.