آوای یونس ؛ در روزهایی که بحث واگذاری باشگاه استقلال مطرح شده است داریوش مصطفوی دوباره ماجرای اموال این باشگاه را داغ کرد. روز گذشته مراسم تجلیل از کاپیتان‌های ادوار مختلف باشگاه استقلال در باغ کتاب تهران برگزار شد. در این مراسم کاپیتان‌های سابق باشگاه استقلال و برخی پیشکسوتان این باشگاه حضور داشتند. برخی از آنها هم […]

آوای یونس ؛ در روزهایی که بحث واگذاری باشگاه استقلال مطرح شده است داریوش مصطفوی دوباره ماجرای اموال این باشگاه را داغ کرد.

روز گذشته مراسم تجلیل از کاپیتان‌های ادوار مختلف باشگاه استقلال در باغ کتاب تهران برگزار شد. در این مراسم کاپیتان‌های سابق باشگاه استقلال و برخی پیشکسوتان این باشگاه حضور داشتند. برخی از آنها هم درباره مشکلات باشگاه صحبت‌هایی کردند و راه حل‌هایی هم پیشنهاد دادند.

یکی از کسانی که حرف‌های کوتاه اما تاثیرگذاری زد و سخنانش با تشویق حضار روبرو شد داریوش مصطفوی بازیکن اسبق تاج بود. او که سابقه کار به عنوان رییس فدراسیون فوتبال را هم در کارنامه دارد، وقتی به روی سن دعوت شد از مسئولان کشور درخواست کرد اموالی را که پیش از انقلاب در مالکیت این باشگاه (با نام سابقش یعنی تاج) قرار داشت به این باشگاه برگردانند تا مشکلات مالی اش حل شود!

اموال باشگاه استقلال پیش از انقلاب به قدری زیاد بود که تنه به تنه باشگاه‌های بزرگ دنیا مثل رئال مادرید می‌زد! اما بعد از انقلاب و با متوقف شدن فعالیت‌های ورزشی این باشگاه، بسیاری از این اموال به دستگاه‌های دولتی واگذار شد.

پیدا کردن لیست کاملی از این اموال کار بسیار دشواری است اما در مصاحبه‌هایی که مدیران و بازیکنان اسبق باشگاه استقلال به خصوص آنها که در سال‌های ابتدایی تاسیس باشگاه تاج عضو این تیم بودند و همچنین مطبوعات پیش از انقلاب، می‌شود به نقاط مشخص و مشترکی درباره اموال و دارایی‌های این باشگاه رسید.

بر اساس آنچه که از این مصاحبه‌ها برمی‌آید دفتر مرکزی باشگاه تاج، ساختمانی در ضلع جنوبی پل چوبی بود که مدتی هم در اختیار اداره راهنمایی و رانندگی قرار گرفت اما بعدتر در طرح تعریض خیابان انقلاب تخریب شد. این باشگاه یک ساختمان هم به نام کاخ مرکزی تاج در منطقه بهارستان داشت که حالا تبدیل به ساختمان اداره کل ورزش و جوانان تهران شده است.

در این مصاحبه‌ها و اسناد حداقل از ۴ مجموعه ورزشی به عنوان محل‌های تمرین، گردهمایی و برگزاری مراسم‌های مختلف ورزشی متعلق به باشگاه تاج نام برده شده است. یکی ورزشگاه رسالت در نظام آباد است که سابقا مجموعه دیهیم نام داشت. بعدی مجموعه شهید خوراکیانِ فعلی در بلوار استاد معین است که قبلا به آن ورزشگاه کن می‌گفتند. ورزشگاه معروف ِحجاب در خیابان فاطمی که پیش از انقلاب با نام باشگاه بانوان تاج شناخته می‌شد هم دیگر مجموعه متعلق به تاج بوده است. ورزشگاه معروف استقلال جنوب در منطقه نازی آباد که یک زمین چمن و یک سالن مسقف چند منظوره دارد و روزگاری معروف‌ترین مجموعه ورزشی جنوب تهران بود هم که از اسمش مشخص است متعلق به استقلال بوده است.

یکی دیگر از مجموعه‌هایی که متعلق به تاج بوده است مجموعه تنیس تاج است که امروز با نام مجموعه تنیس استقلال شناخته می‌شود و یکی از مهم‌ترین مراکزی است که رشته تنیس را در ایران سرپا نگه داشته است. این مجموعه با مساحتی بیش از ۱٫۷ هکتار ۱۰ زمین تنیس و چند سالن دارد. در حال حاضر هم در اختیار شرکت توسعه و تجهیز است و در خیابان ولیعصر قرار دارد.

به جز این‌ها بخش‌های زیادی از املاک و دارایی‌های تاج در بقیه شهرهای ایران و چند کشور خارجی قرار داشت. مثلا در کشور ترکیه در کناره دریای سیاه یک کمپ ۷ هزار متری ساخته شده بود. این کمپ «تاج اسپور» نام داشت که البته نامش الان تغییر کرده و بازگرداندن آن به باشگاه استقلال کاری غیرممکن است. در بحرین و کالیفرنیا هم باشگاه‌هایی با نام تاج شکل گرفته بود که دیگر نشانی از آنها وجود ندارد.

تاج به جز استقلال، بیش از ۶۰ تیم دیگر در سراسر ایران داشت. مثل تیم افسر که در مسابقات باشگاه‌های تهران حضور داشت یکی از تیم‌های مجموعه تاج بود. در اهواز و رشت هم تیم‌هایی با نام و نشان تاج بازی می‌کردند اما شاید جالب‌ترین مورد در مشهد باشد. تیمی که بعدها با نام ابومسلم در فوتبال ایران شناخته شد در واقع همان تیم تاج مشهد بود که توسط حشمت مهاجرانی و برادرش در این شهر دایر شد.

تاج همچنین کتابخانه، نشریه، مجتمع بزرگ پوشاک، فروشگاه‌های ورزشی و چند هکتار زمین در تهران و اطراف تهران و زمین بزرگی در شهر کرج هم داشت. این‌ها مهم‌ترین اموال و دارایی‌های تاج است روی تعلق آنها به تاج توافق وجود دارد. برخی اموال و دارایی‌ها هم هست که هنوز در مورد تعلق داشتن آنها به تاج قطعیتی وجود ندارد. سوال اینجاست که آیا تقاضای داریوش مصطفوی با همه شرایط قابل اجراست؟